Flyttstädning pris - Såhär mycket kostar flyttstädning

Bor du kanske i en lägenhet på 60 m² eller en villa på 120 m² och vill veta vad det kostar med flyttstäd? Då har du hittat rätt. I den här prisguiden kan du läsa allt om kostnader per kvm och timme, vad som styr priset, spartips samt få in kostnadsfria offerter med prisförslag på just din bostad.

Flyttstäd kostnad

Vad kostar flyttstädning och vad är egentligen rimligt att betala? Det korta svaret på vad det kostar med flyttstädning är att det beror på. Olika städ- och flyttfirmor tar olika timpriser och det kan också ingå olika saker i en flyttstädning. För att få flera konkreta prisförslag, och på så sätt kunna jämföra och välja det som passar dig bäst kan du fylla i formuläret på denna sidan.

Se vad det kostar att flyttstäda ditt boende

Alla flyttstädningar utförs i boenden av olika storlekar och med olika önskemål av kunden – därför är varje pris individuellt anpassat. För att se vad just din flyttstädning skulle kosta kan du få prisförslag genom att skicka en förfrågan till oss.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Step 1 of 2

Genom att klicka på ”Få prisförslag” godkänner jag att min förfrågan behandlas i enlighet med integritetspolicyn.

Vad kostar flyttstädning?

Exakt vad en flyttstädning kostar beror givetvis på storleken och skicket på bostaden, vad som ingår i offerten och städarens eller flyttfirmans timpris. Vi har samlat in genomsnittliga priser baserade på prisuppgifter från riktiga offerter som förmedlats via Minflyttfirma.se. Baserat på dessa uppgifter kan du förvänta dig följande pris för din flyttstädning:

Flyttstädning kostar vanligtvis 30-40 kronor per kvadratmeter, eller runt 300 kronor i timmen efter RUT-avdrag. För att flyttstäda en normalstor lägenhet på 50-60 kvm får du då räkna med ett pris på runt 2000 kronor, och en villa på 150 kvm brukar kosta 4500-6000 kronor.

Olika firmor har olika individuella prissättningar och erbjudanden. För att få ett exakt pris rekommenderar vi att skicka iväg en förfrågan om prisförslag, som baseras på dina uppgifter.

Priset man ser på fakturan påverkas av en mängd faktorer, där bostadens storlek utgör den största prisdrivaren. Eftersom de flesta städ- och flyttfirmor tar betalt per kvadratmeter så korrelerar bostadens storlek direkt med priset. Även för de som tar betalt per timme är det storleken som avgör då det tar längre tid att städa större ytor. Vad gäller tidsåtgången så är det främst bostadens planlösning och skick som styr. Kök och badrum/toalett tar längre tid att städa så om en bostad har stort kök eller många badrum kommer priset att öka därefter. På samma sätt påverkar skicket av bostaden tidsåtgången och i sin följd priset. en nyrenoverad eller nybyggd bostad med minimalt slitage och ytbeläggning går givetvis snabbare att städa än en äldre bostad med exempelvis ingrodda fettfläckar i köket, nikotinbeläggningar eller mögel i fogar.

Övriga faktorer som påverkar priset är:

  • Tid för bokning: Helgdagar samt månaderna Augusti, September och Juni är ofta dyrare på grund av hög efterfrågan.
  • Extra tillägg: Vill du ha en flyttstädning utöver det vanliga med tillägg som fönsterputs och trädgårdsstädning tillkommer en kostnad.
  • Resekostnader: Bor du långt utanför stan eller i en småstad kan firman behöva åka långt för att ta sig till dig. Resekostnader blir extra dyrt eftersom de inte omfattas av RUT-avdraget.

Skriv in din bostads uppgifter och få prisförslag

Skicka iväg en förfrågan och få offert och prisförslag på just din bostad.

Aktivera JavaScript i din webbläsare för att slutföra detta formulär.
Step 1 of 2

Genom att klicka på ”Få prisförslag” godkänner jag att min förfrågan behandlas i enlighet med integritetspolicyn.

Vad kostar flyttstädning av lägenhet?

Den normalstora lägenheten i Sverige är en tvårummare på drygt 50 kvadratmeter, men storleksspannet och priset varierar kraftigt åt båda håll. Flyttstädning av en genomsnittlig lägenhet kostar omkring 2000 kronor. Här nedan listar vi vanliga storlekar på lägenheter och den individuella kostnaden för flyttstäd.

  • Lägenhet 30 m²: 1150 kronor
  • Lägenhet 40 m²: 1500 kronor
  • Lägenhet 50 m²: 1800 kronor
  • Lägenhet 60 m²: 2000 kronor
  • Lägenhet 70 m²: 2400 kronor
  • Lägenhet 80 m²: 2600 kronor

Bor du i en lägenhet med fler toaletter än vanligt så ökar kostnaden snabbt med ett par hundra kronor, då badrum och toaletter tillsammans med kök är de mest krävande ytorna att städa. Har din lägenhet en balkong som ska städas får du också räkna med ett par hundra kronor extra. Även lägenheter som ligger på höga våningsplan kan bli dyrare att städa då det kan vara krångligare att ta sig dit med städare och material.

Vad kostar flyttstädning av villa?

Att flyttstäda en villa innebär fler toaletter, större kök, samt utomhusytor som garage, altan och trädgård vilket resulterar i en högre total kostnad. Flyttstädning av en normalstor villa kostar i genomsnitt omkring 4000-5000 kronor. Priset blir dock ofta billigare per kvadratmeter än lägenhet eftersom man kan få ”mängdrabatt” och kvadratmeterpriset kan då landa på under 30 kronor för en större villa. Här kommer vanliga priser för olika stora villor (gäller bara flyttstädning inomhus):

  • Villa 100 m²: 3000 kronor
  • Villa 120 m²: 3600 kronor
  • Villa 150 m²: 4500 kronor
  • Villa 200 m²: 6000 kronor

Ovanstående prisexempel gäller endast för städning inomhus. Om du dessutom vill ha hjälp med garage, altan, trädgård och liknande ytor får du räkna med extra kostnader på ett par tusenlappar.

Flyttstädning pris

Ska man välja fast pris, pris per kvadratmeter eller pris per timme?

Olika firmor har olika upplägg på offerering, det vill säga hur man sätter priset. Det vanligaste sättet att prissätta en flyttstädning är per kvadratmeter, men även pris per timme är vanligt, framförallt hos renodlade städfirmor. Det kan också ges ett fast pris baserat på antal kvadratmeter eller uppskattat antal timmar. Att få ett fast prisförlag kan vara skönt för dig som kund då du vet till 100% vad flyttstädningen kommer att kosta, men enligt vår erfarenhet kan fast pris bli något dyrare än rörligt i längden. Genom att välja ett rörligt pris, det vill säga pris per timme, får man som kund endast ett uppskattat prisförslag, eftersom firman inte helt säkert kan veta hur lång tid en specifik flyttstädning tar. Ett pris per timme kan vara billigare i slutändan om flyttstädningen går snabbare än förväntat, men det kan också bli dyrare om flyttstädningen kräver längre tid. De flesta flytt- och städfirmor som erbjuder pris per timme kan uppskatta tiden det tar att flyttstäda relativt bra, och det brukar som mest skilja +-10% i pris på det första uppskattade priset och den slutgiltiga offerten. Det går även komma överens om ett maxpris vid fakturering per timme, vilket på samma sätt som ett fast pris kan vara en skön säkerhet att ha.

Du bör välja prisbas utifrån vad du prioriterar. Vill du med säkerhet veta vad det kommer att kosta ska du be om ett fast pris. Vill du istället försöka få ett billigare pris, men också inte veta exakt vad det kommer att kosta ska du välja pris per timme.

Vad ingår i priset för en flyttstädning?

Oavsett om du väljer att anlita en flytt- eller städfirma eller utför din flyttstädning själv finns det ofta vissa krav i avtalet kring överlämning. Om bostaden inte är städad ordentligt enligt dessa krav kan personen som ska flytta in efter dig kräva ersättning och skicka en städfaktura i efterhand till dig – vilket ofta blir dyrare och såklart kräver mycket onödig tid och energi. Nedanför har vi listat med vad som vanligtvis ingår i en flyttstädning och vilka tjänster man kan behöva betala extra för. Se alltid till att kolla med din hyresvärd eller personen som ska ta över bostaden vilka krav som finns gällande flyttstädningen, så att inga tvister och extra kostnader uppstår i efterhand.

  1. Städning av kök:

    • Rengöring av spis, ugn och fläkt (ofta inklusive filtret).
    • Rengöring av kyl och frys (frys ska vara avfrostad).
    • Avtorkning av skåp, lådor och bänkar invändigt och utvändigt – allt damm ska bort!
    • Rengöring av diskho och kranar.
    • Avtorkning av väggar och kakel – bort med fläckar och missfärgningar.
  2. Städning av toalett/badrum:

    • Rengöring av toalett, handfat och badkar/dusch.
    • Avkalkning av kakel och duschväggar.
    • Rengöring av speglar och andra glasytor.
    • Torkning av skåp och lådor invändigt och utvändigt.
  3. Övriga rum:

    • Dammsugning och svabbning av golv.
    • Dammtorkning av alla ytor.
    • Rengöring av lister, kontakter och strömbrytare.
    • Fönsterputs – Rengöring av fönster invändigt och utvändigt (om möjligt).
    • Avtorkning av dörrar och dörrkarmar.
    • Rengöring av garderober och klädkammare.
    • Rengöring av tvättstuga, inklusive tvättmaskiner och torktumlare.

Det ingår även i 99 gånger av 100 kostnader för städmaterial, dvs dammsugare, städmedel, torkdukar och så vidare. Om det inte ingår ska detta specificeras på fakturan som en materialkostnad som ej berättigad RUT-avdrag.

I en traditionell flyttstädning ingår det inte trädgårdstädning, tvätt av tak, fasad eller altan och inte heller soptömning/bortforsling av material eller bortagning av spikar/krokar från väggar. Det går allt som oftast att köpa till många av de tjänster som inte ingår för en extra peng.

Tilläggstjänster som kan kosta extra vid flyttstädning är:

  • Rengöring av fönster utvändigt, speciellt om det kräver särskild utrustning. Uppskattat pristillägg: 300-1000 kronor. Fönsterputs ingår ibland från start – så kolla upp detta i offerten.
  • Städning av balkong eller altan. Uppskattat pristillägg: 300-600 kronor.
  • Städning av källare eller förråd. Uppskattat pristillägg: 200-400 kronor.
  • Borttagning av svåra fläckar/märken på väggar eller golv. Uppskattat pristillägg: 200-500 kronor.
  • Rengöring av persienner och gardiner om sådana ska lämnas kvar. Uppskattat pristillägg: 200-300 kronor.
  • Specialrengöring, som t.ex. sanering eller mögelborttagning. Uppskattat pristillägg: Från 1000 kronor.

Vissa tilläggstjänster är omfattande, som fönsterputs, städning av uterum eller sanering, och kan kosta mycket pengar. Priset du ser på fakturan kan snabbt dra iväg om du adderar tjänster som inte ingår från början, så se till att förhandla och ha koll på exakt vilka delar som ingår och inte för att få ett så bra pris som möjligt och undvika oförutsedda kostnader.

Billig flyttstädning - hur kan man sänka priset?

Att anlita en firma för att flyttstäda en normalstor bostad kan enkelt kosta ett par, tre tusenlappar, med andra ord en ganska stor summa för många. Vi tänkte gå igenom några spartips som kan hjälpa dig att få ner priset på flyttstädningen.

Den mest givna lösningen på en billig flyttstädning är att utföra den själv – då slipper du anlita en firma och betala för arbetskostnaden. Att städa är inget komplicerat arbete, och inget kan ditt hem som du kan, du vet vart alla fläckar finns, vart det brukar samlas damm och så vidare. Nackdelen är bara att en ordentlig flyttstädning kan ta uppemot en 8 timmar för en normalstor bostad, och om man tänker att tid är pengar så kan det snabbt vara värt att istället anlita någon.

Är du fast besluten på att anlita en firma för jobbet är det bra att jämföra olika firmor och ta in flera offerter. Att ta in en offert och prisförslag är kostnadsfritt, vilket gör att du kan gå igenom flera offerter och välja den som är billigast. Var bara noga med att gå igenom villkoren och se till att alla offerter innehåller samma tjänster – ett billigt pris behöver inte vara lika med den bästa offerten.

Vid valet av flytt- eller städfirma kan det vara smart att välja några som är relativt nya på marknaden, då de ofta kan erbjuda nykundsrabatter eller andra erbjudanden för att slå sig in på marknaden. Tänk bara på att läsa igenom betyg och titta på tidigare referenser.

Övriga spartips vid flyttstädning är:

  • Anlita samma flyttfirma för både flytt och städ så får du ofta ett billigare paketpris
  • Boka flyttstäd på en tid då efterfrågan är låg, exempelvis tidigt en vardag

RUT-avdrag för flyttstädning

Du kan få RUT-avdrag på 50% av arbetskostnaden på flyttstädning, förutsatt att du är folkbokförd i Sverige, det är i din bostad som flyttstädningen sker samt att du inte redan har använt maxbeloppet på 75 000 kronor per år! Då den största kostnaden vid flyttstädning är arbetskostnad kan du alltså spara en rejäl slant genom att utnyttja RUT-avdraget.

Som exempel tittar vi på en kund som fick hjälp med flyttstädning i sin 60 kvm stora lägenhet vilket totalt kostade 3 200 kronor inklusive moms. Av totalbeloppet var arbetskostnaden räknad till 2 800 kronor (resten är material- och resekostnader).

  • Kostnad före RUT-avdrag: 3200 kronor
  • Varav arbetskostnad: 2800 kronor
  • 50% avdrag på arbetskostnaden: 1400 kronor
  • Total kostnad efter RUT-avdrag: 3200-1400 = 1800 kronor eller 30 kr/kvadratmeter.

Städ- eller flyttfirman som utför flyttstädningen brukar sköta ansökan om RUT-avdraget åt dig som kund, och detta syns direkt på fakturan som ett avdrag, det är alltså inget du behöver tänka på. Det är dock alltid en bra idé att kontrollera med Skatteverket eller firman du anlitar om du är osäker på hur mycket RUT-avdrag du har kvar för året och vilka delar av tjänsten du tänker köpa som kvalificerar sig för avdraget.

Flyttstädning kostnad per kvm

Hur väljer man ut rätt flyttfirma/städfirma för uppdraget?

En väl utförd flyttstädning glädjer inte bara den som ska flytta in utan garanterar även att du som flyttat ut inte får några problem i efterhand i form av klagomål och krav på ersättning. Det händer relativt ofta att den som flyttat ut, eller det företag som anlitats helt enkelt har städat halvdant. Det kan handla om fläckar på väggar, smutsiga ugnar eller glömda dammråttor på hyllor som leder till en missnöjd efterträdare. För att undvika sådant är det mycket viktigt att man väljer en kompetent och noggrann firma för uppdraget. Välj någon som har högt betyg av kunder i form av många och goda referenser, samt kan uppvisa kvalité på tidigare flyttstädningar.

Den vanligaste konflikten som uppstår mellan dig som beställare och städ/flyttfirman i efterhand gäller vad som ingår i offerten och inte. Ni behöver komma överens på förhand och noga gå igenom vad som ingår och inte, samt vad som sker om något exempelvis skulle gå sönder under städningen. Se till att allt ni kommer överens om också specificeras på offerten så att du kan hänvisa till den om det skulle uppstå frågetecken.

För att välja rätt firma för flyttstädningen är det viktigt att du jämför betyg, pris och vad som ingår från flera olika firmor. Genom oss på Minflyttfirma kan du enkelt hämta in flera offerter som du sedan kan jämföra i lugn och ro. Vi matchar din förfrågan med erfarna städfirmor och flyttfirmor med relevant kompetens.

Vad ingår i en offert på flyttstäd?

När du jämför priset på olika offerter är det alltid viktigt att gå igenom och också jämföra innehållet i varje offert. En offert kanske är mycket billigare än en annan, men ingår det något där som inte ingår i den andra? Innehållet i en offert på flyttstädning kan variera från företag till företag och gång till gång, så var noga med att läsa igenom alla villkor.

En offert för flyttstädning bör innehålla en tydlig beskrivning av vilka städtjänster som ingår i flyttstädningen, med en lista på ex. ugnsrengöring, toalettstädning med mera. Prisuppgifterna ska vara tydliga och omfatta totalkostnaden för flyttstädningen inklusive moms, samt eventuella kostnader för extra tjänster som ex. fönsterputsning. Det ska framgå att priset är fast och vad kostnaden blir om arbetet skulle ta längre tid än förväntat. Betalningsvillkoren måste specificeras och innehålla information om hur och när betalningen ska ske, till exempel inom 10 dagar efter utfört arbete.

Offerten bör också innehålla tydlig information om att RUT-avdrag kan användas för att sänka kostnaden, samt en specifikation av vad kostnaden blir efter RUT-avdraget. Det ska framgå hur företaget hanterar RUT-avdraget, inklusive behovet av kundens personuppgifter för ansökan om avdraget. Garantier för flyttstädningen ska beskrivas, till exempel en städgaranti inom 7 dagar efter städtillfället, och det ska finnas information om hur kunden kan anmäla eventuella brister eller klagomål och hur dessa kommer att hanteras.

Boka din flyttstädning i god tid

Enligt vår erfarenhet är det alltid en stor fördel att vara ute i god tid. En flytt är en tidskrävande och i många fall frustrerande process som kräver god planering. Det är framförallt viktigt att vara ute i god tid under högsäsongen (främst Augusti, September och Juli) då det är många som flyttar. Flytt- och städfirmor kan ha mycket att göra under dessa perioder, men även under helger kan trycket vara högt. Om du jämför offerter och bokar in i tid så slipper du stressen med att inte få flyttstädningen gjord i tid och på så sätt undvika extra ersättning och konflikter med personen som ska ta över bostaden efter dig.

Andra prisguider som kan vara intressanta för dig: